Już od tego poniedziałku 2 sierpnia wszyscy turyści, którzy będą chcieli dojechać własnym samochodem na Łysą Polanę bądź Palenicę Białczańską będą musieli wykupić e-bilet za pośrednictwem strony tpn.pl. Wyłączona bowiem zostanie możliwość opłat u obsługi parkingu i to nawet jeśli będą wolne miejsca.
To tu w tych miejscach rozpoczyna się m.in. szlak do Morskiego Oka. Teraz w sprzedaży online będą oczywiście wszystkie miejsca parkingowe. Bilety będzie można w łatwy i szybki sposób kupić na bieżąco przez stronę internetową tpn.pl/zwiedzaj/e-bilety. Oczywiście warunek jest jeden, jeśli nie zostaną one wyprzedane wcześniej. A tak może być szczególnie w czasie wakacji… TPN zaleca więc kupno z wyprzedzeniem co najmniej jednodniowym.
Opłata za miejsce parkingowe wynosi 35 zł. TPN jednak apeluje o przyjazd przed 8, by uniknąć korków. Jednak każdy turysta, który będzie miał e-bilet ma oczywiście gwarancję, że będzie miał gdzie zostawić samochód niezależnie od godziny dojazdu.
– Jednak zwracamy uwagę na to, że to kolejność przyjazdu decyduje o tym, czy samochód będzie zaparkowany na Palenicy Białczańskiej (bliżej wejścia na szlak) czy na Łysej Polanie. Konieczność posiadania wcześniej wykupionego e-biletu dotyczy także osób nocujących w schroniskach, a od sierpnia także osób korzystających z miejsc dla osób z niepełnosprawnościami (w takim wypadku prosimy o wybór odpowiedniej opcji e-biletu w okienku sprzedażowym) – podkreśla TPN.
Do tej pory także działa możliwość rezerwacji online (tpn.pl/zwiedzaj/e-bilety). Jednak było też możliwe zakupienie biletu za gotówkę w momencie, gdy nie wszystkie miejsca były wcześniej zarezerwowane.
TPN wychodzi jednak teraz naprzeciw tych, którzy mają problem z dostępem do sieci. – Dla osób nieposiadających konta do płatności internetowych uruchomimy od 2 sierpnia możliwość zakupu biletu z płatnością gotówkową w naszym Punkcie Informacji Turystycznej (ul. Chałubińskiego 44), który czynny jest codziennie od 7.30 do 16.30. Warunkiem zakupu na dany dzień jest dostępność miejsc.
– Podobny model sprzedaży wprowadziliśmy już w trakcie zeszłorocznych wakacji – mówi Szymon Ziobrowski, dyrektor TPN. – Ostatnie tygodnie pokazały, że system mieszany w okresie dużego ruchu turystycznego nie zmniejsza korków w tym rejonie. Poza sezonem zdawał egzamin, w wakacje – nie. Dlatego podjęliśmy decyzję o ponownym wyłączeniu dostępności parkingów bez wcześniejszej rezerwacji (e-biletu). Z kilkoma niewielkimi zmianami w stosunku do zeszłego roku. Proces zakupowy jest bardzo prosty, system pozwala na szybką płatność online. W tym roku mamy do czynienia z bardzo dużym ruchem turystycznym. Czerwiec był rekordowy. E-bilety są próbą rozwiązania problemu kolejek, korków i związanych z tym frustracji. Mają zapewnić względny komfort w czasach gwałtownie rosnącego ruchu turystycznego. Zależy nam na usprawnieniu początkowego etapu tatrzańskiej wycieczki. Prosimy o zgłaszanie do nas wszelkich uwag, abyśmy mogli ten system ulepszać w miarę możliwości.
Turyści, którym nie uda się wykupić miejsca na parkingu w rejonie Morskiego Oka na dany dzień za pośrednictwem strony tpn.pl/zwiedzaj/e-bilety, mogą skorzystać z parkingów alternatywnych dostępnych na terenie gminy Bukowina oraz z parkingu na Polanie Zgorzelisko, skąd organizowany jest transport zbiorowy. Szczegółowy rozkład jazdy linii kursujących z parkingów alternatywnych w gminie Bukowina podany jest na stronie ugbukowinatatrzanska.pl/turysta/transport/rozklady-jazdy/839.html
Można także skorzystać z transportu publicznego z Zakopanego lub innych pobliskich miejscowości, w których turyści się zatrzymali. Przypominamy, że policja odholowuje samochody zaparkowanie na zakazie np. wzdłuż pasa drogowego na odcinku Łysa Polana – Wierchporoniec czy w rejonie ronda na Wierchporońcu.
TPN zachęca także do zakupu biletów wstępu do Parku drogą elektroniczną za pośrednictwem strony tpn.pl oraz w aplikacjach SkyCash i mPay lub (szczegóły: tpn.pl/zwiedzaj/e-bilety).
Uwaga: bilet wstępu do Parku oraz potwierdzenie rezerwacji miejsca parkingowego TPN najlepiej jest zapisać w telefonie lub wydrukować, aby były dostępne do okazania w przypadku braku zasięgu sieci komórkowych, co często ma miejsce na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego.
TPN podkreśla, że uwagi i pytania dotyczące biletów i parkingów TPN muszą być zgłaszane pod adresem: ebilety@tpn.pl lub telefonicznie +48 885 989 427. Będziemy wdzięczni za sygnały dotyczące nieprawidłowości w funkcjonowaniu parkingów.
– Wszelkich porad turystycznych (w tym dotyczących funkcjonowania parkingów w rejonie Morskiego Oka) udzielamy także mejlowo infotur@tpn.pl lub telefonicznie 18 20 23 300. Mogą Państwo zapoznać się również z naszymi odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania dotyczące parkingów w rejonie Morskiego Oka, które zamieściliśmy na stronie tpn.pl/zwiedzaj/e-bilety
Beata Szkaradzińska
http://podh.naszekgw.pl/wp-content/uploads/2021/07/ebilety-w-tpnnie.jpg|http://podh.naszekgw.pl/wp-content/uploads/2021/07/ebilet-tpn.jpg